Sempena Ahmad Huzaifi setahun

Posted: Ogos 26, 2015 in Cerita, Siri Mengenal Ulama

Maqam Syeikh Makeenuddin

Maqam Syeikh Makeenuddin

Makeenuddin Al-Asmar R.A

Masa nak namakan anak,meminta pendapat TG Ustaz Abdul Rahman Jaafar hafizahullah.Ustaz mencadangkan nama seorang ulama silam Syeikh Makeenuddin Al-Asmar.Beliau adalah guru kepada Syeikh Ibnu `Ataillah As-Sakandari.Beliau adalah wali Allah yang lahir di Iskandariah,Mesir pada 610 hijrah.Beliau menghafal Al-Quran semenjak umur 10 tahun lagi.Salah seorang guru tasauf beliau ialah Syeikh Abu Hasan As-Syazili.Beliau juga adalah seorang pejuang kemerdekaan ketika Mansurah diserang oleh penjajah pada tahun 645 hijrah.Satu lagi nama Ahmad sempena nama kekasih Allah.Aku mengambil nama Ahmad saja.

Gelaran Al-Asmar kerana beliah R.A mempunyai kulit berwarna merah seperti baginda Rasulullah.Al-Fadhil Ustaz Rahman memberitahu sedikit nama Syeikh Mekeenuddin dicatat di dalam kitab Tajul Arus yang berbunyi;

“Pada permulaan perjalanan kerohanianku aku hanya berkerja menjahit dan mencari rezeki dengannya. Dan aku sering menghitung percakapanku pada waktu siang.Apabila tiba waktu petang aku akan menghisab diriku. Maka aku dapati percakapanku sedikit. Percakapan yang aku dapati mengandungi kebaikan, aku akan memuji Allah dan bersyukur ke atasnya. Dan percakapan yang aku dapati mengandungi selain dari itu, aku akan bertaubat kepada Allah dan beristighfar kepada-Nya”.

Bukan setakat tokoh sufi tp beliau adalah guru qiraat 7.Guru beliau adalah tokoh yg hebat,Sayyidi Syeikh Abu Hasan As-Syazili.Kuabadikan kenangan meletakkan nama anakku di sini.Aku mengambil nama anakku Ahmad Huzaifi.Huzaifi adalah sandaran kepada nama Huzaifah ibnu Yaman,seorang wali Allah dan sahabat nabi yang diberi karamah mengetahui seseorang yang munafik atau tidak sehingga dikhabarkan sekiranya huzaifah tidak keluar menziarahi jenazah itu bermaksud jenazah itu tidak layak disolatkan kerana peribadi jenazah itu adalah munafik.

Terima kasih ibu bapa kami yg disayangi,adik2 kami,Tuan Guruku,isteriku yg dikasihi dan semua sekali atas doanya

Tinggalkan Jawapan

