Minyak

Posted: Julai 2, 2008 in Cerita, Rencana

assalamualaikum geng..aku minta maaf sbb dah lama x menulis kat blog nih sbbnya komp,modem dan tepon kena sambar petir.aku dah tutup pc tapi tak unplug.Pegh!!sebulan tu pandai2 aku ikhtiarkan utk dapatkan komp baru.Alhamdulillah..akhirnya..Aku cuba utk tulis balik pasni.

Terasa gak bila minyak ni naik tp dah lama aku bayarjela kat kaunter.nak buat mcmana.Dalam akhbar arus perdana aku nengok cerita ttg minyak.Mana bleh disamakan minyak UK ke Thai ke Singapura ke Jepun.Ok!mcm ni aku amik satu contoh di UK,dalam berita tu mengatakan bahawa minyak uk naik 1 pound bersamaan 9 ringgit.kalau orang kg nengok memangla mahal tp untuk mendapatkan duit 9 ringgit di sana cukup mudah mcm dapat seringgit je.Kalau orang UK datang sini lagi kaya dia.Cuma apabila kita merantau ke sana dengan bekal duit seribu rm x cukup beb!Aku amik contoh kat negara matahari terbit plak gaji diaorang kalau diikutkan di sini RM100,000 tp kos sara hidup dia tinggi.Mmg habis sebulan pakai.Tapi bila mereka melancong di Mesia kaya dia.Di Thai dan di Singapura pula kenapa rakyat sana sanggup untuk mengambil minyak di tanahair bertuah kita?Kerana harga minyak sana mahal!!Betul tu!Sebabnya mereka bukan negara pengekspot minyak mereka hanyalah negara pengimport minyak.Mereka menaikkan harga tinggi untuk memusingkan keuntungan untuk membeli minyak balik.Itu sebabnya mahal.Malaysia tidak sama sekali boleh membandingkan negara yang bukan pengeluar minyak.Belanda naik
1.67,kalau difikir dgn betul,sikitje naik bagi nilai duit dia dgn taraf hidup sana yang lebih jauh tinggi dari kita.Kita cuba membuat soalselidik makcik pakcik yang tinggal di kampung tentang harga minyak negara Perancis naik sebanyak rm7.48 bersamaan €1.48seliter.Mesti makcik pakcik kat kampung tu kata murah lagi minyak di Malaysia.HAHA!! makcik pakcik kena tipu je.Tu RM makcik,diaorang guna duit euro duit euro x sama ngan duit mesia.

Sepatutnya Malaysia yang mempunyai syarikat Petronas mampu untuk menjual petrolnya di dalam negeri untuk mengurangkan harga minyak yang melambung.Mungkin ini ada agenda politik ataupun sebaliknya.Apapun yang ada duit masih lagi boleh membeli minyak dan kurang merungut cumanya yang miskin pasti akan merungut sampai sekarang dengan kenaikan barang yang tinggi.Miskin tetap miskin,mungkin mereka kaya dan berjawatan tinggi mampu untuk membeli no flat kereta,rumah yang canggih munggih,masih boleh pergi ke disko utk berhibur.Cuba kita fikirkan mereka yang kurang mampu.Yang turun naikkan harga memangla orang kaya yang x ingat tu.Tak ingat dunia lagila akhirat.Wallahu a’lam

credit kat zulfahmi..tq tuan SELAMAT MENYAMBUT BULAN REJAB YG DIMULIAKAN ALLAH.

Komen-komen
  1. sapekentutni berkata:

    satu lagi..

    minyak malaysia gred A… tapi kita x pernah rasa minyak gred A. sbb yg hat yg baguih2 ni depa p jual kat org!kita pki gred C, D, E, F aje lahh!!

    umno bole belahh!

  2. kamezaim berkata:

    trima kasih khairul..betul apa yg khairul katakan tu.Tapi apa yg kamezaim tahu,pelantar minyak di malaysia adalah untuk minyak di luar negara kerana minyak2 yg ada di bumi malaysia ini semuanya minyak kelas A iaitu bukan untuk kegunaan kenderaan biasa.Minyak yg mempunyai kualiti yg baik.contoh seperti minyak JET A1 dan sebagainya..Jadi malaysia mengekspot minyak di malaysia ke luar negara..Mgkin btl apa yg khairul katakan,semua ini politik belaka..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s