Apa nak jadi ngan Melayu Islam

Posted: Mei 13, 2008 in Cerita

Masalah Sosial Remaja

Hari tu aku berborak ngan kawan aku pasal isu semasa ni.Mcm ni,dia cakap skang ni negeri@tempat2 yg mempunyai keistimewaan banyak didiami oleh bukan bumiputera especially dia dapat tawan 1 tempat di dlm pru.maksudnya mereka dapat menggunakan keistimewaan ni dari melayula senang cita.pastu aku cakapla sekarang melayu dah kurang sbbnya melayu dah jadi bohsia dah jadi perempit dah suka mencuri,isap dadah,kes bunuh,suka melahirkan anak luar nikah.bahkan bukan melayu/bukan islam plak x de masalah dlm hal nih.makin lama populasi bukan bumiputera bertambah banyak dan dapat duduk di tempat2 yang hebat di dalam malaysia semasa pru.so kat sini berbincang ngan dia,aku dpt konklusi dari perbincangan dan akhirnya kita akan datang pupus dalam negara sendiri?credit goes to member gua.hehe
sebabnya ialah kesalahan undang2 hanya dibayar dengan duit dan tidak mengikut hukuman dari undang2 islam.makin lama makin berani orang melayu melakukan jenayah hingga menyebabkan populasi yang berfikir ttg agama dan bangsa menjadi kurang
.akhirnya tergadaila tanah melayu tu sendiri dari tangan bukan bumiputera, satu lagi kerajaan Melayu UMNO sepatutnya menggalakkan remaja lebih ke arah kebaikan bukan menggalakkan berlakunya konsert2 dimana lebih terbuka ke arah kemaksiatan.50 tahun melayu UMNO memerintah tetapi remaja melayu makin berani melakukan dosa.Dengan kuasa yang mereka ada,mereka boleh mencegah dari remaja melayu mereka sendiri.Aku akui didikan pertama berlaku di rumah seperti mana di dalam al-quranبسم الله الرحمن الرحيم. يا أيهاالذين ءامنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا :maksudnya wahai orang yang beriman jagalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka.Apabila kita di rumah kita didik dia dgn akhlak Islam tetapi apabila keluar kita takkan tau apa yang terjadi pada anak kita,jadi kita mengharapkan kerajaan dengan melaksanakan undang-undang Islam agar remaja melayu dijauhkan dari gejala negatif.
so,asas di Malaysia,penerapan undang2 Islam kurang bleh ar kata kurang.nanti marahla set umno kalau kata x de langsung.Kita buang puak dalam politik!kita ajak kawan2 kita supaya yang tabligh g dakwah tablighnya,yang pak ustat kat sekolah tu bagitau keadaaan mcm ni,yang keje pejabat tlg bagitau kawan2 melayu situasi nih. yang paling penting pelajar sekolah menengah.aku nengok banyak fail 3gp pempuan melayu remaja diambil gambar bogelnya oleh lelaki melayu baru ah.inilah melayu suka sangatberhibur sampai agama diletak kat bontott

Pelajar yg lupa daratansekali lagi tolong kosongkan fikiran politik kita.aku nak bagitau melayu lagi di dalam kes yang lain.dalam sebulan ni aku dapat 3gp hasil bluetooth ngan member aku.bluetooth ni sbenarnya cerita langsuir di melaka.aku dok melaka.cerita ni aku RASA memang benar dsebabkan aku mengakui kejadian benda2 yang ghaib.dua hari lepas aku terperanjat sbb cerita langsuir ni diberitakan dalam akhbar harian metro.aku rasa ni lah kebodohan melayu yang sanggup menunggu kehadiran langsuir kat kawasan melaka nih.benda lain x leh nak buat ker?tunggu hantu ni satu benda yang penting dari yg lain ke?satu lagi kebodohan orang melayu suka sangat sendkan benda 2 pelik ni kat melayu lain.jadila melayu melayu bodoh.
Tp tolonglah fikirkan perkara pertama aku cakap kat atas tu.kalau bleh bagitau paklah melalui bahasa yg cantik.hehe.supaya memperkasakan undang2 agar melayu kita tak terjebak dalam jenayah ditakuti kurangnya bilangan yang berfikir ttg masa depan mesia.
Aku lihat di malaysia ni terlampau banyak amal makruf dan dalam masa sama amal mungkar.Ni sapa punya keje ni,nak membuat amal makruf dan amal mungkar untuk memasyrakatkan Islam tu.Sebenarnya semua orang akan suka jika mereka faham akan Islam tu.Itulah kepentingan memasyarakatkan Islam tu.Bila masyarakat sedar akan Islam,jenayah takkan timbul sebagai satu isu yang besar di kalangan Melayu.Aku harap reply post jgn la cita pasal politik sangat eh!agar pihak “jiran lain” pun boleh komen.Tolong ar pikir pasal melayu yang bersandar kepada Islam.Aku bukan menganjurkan untuk melihat ini sebagai perjuangan nasionalis tetapi lihatlah ini atas memperjuangkan dasar negara Islam Malaysia!Kalau kita perjuangkan nasionalis takkan kemana kerana kita takkan dapat membawa nasionalis ini bertemu ke hadrat ILAHI RABBUL JALIL

Komen-komen
  1. ZULFAHMI berkata:

    Salam TAKBIR utk SAUDARA PENGARANG…
    Tahniah diatas kehadiran blog saudara yg penuh dgn semangat Jihad..Semoga usaha saudara diberkati… Oleh krna ana org pertama komen…bole le anta belanje teh ‘mai secawan’..
    Terusakan berJIHAD melalui blog..kurang pedas tambah cili…Kasi KAW! KAW! Jgn teragak dgn isu politik kat M’sia ni….tembak ape yg patut…Mak bapa dah mainkan peranan yg terbaik rasanya..tp kat luar mmg xbole nak control selagi undang2 ISLAM x dimantapkan…TAKBIR…..

  2. penyokongpaklah berkata:


    Kebanggan Malaysia: MALAYSIA MENGHASILKAN ROTI BABI

    KAU MASUK LA SINI
    http://www.youtube.com/watch?v=OYDvbfvEHBE

    KUIKUIKU..
    TU LAH KO SOKONG PARTI CILIKA TU BUAT APA HAH

    tuffaya : kurangnya adab apabila masuk di dalam rumah org tanpa memberi salam.udkhuluha bisalamin aminin…inilah salah satu cth akhlak yg kurang..babi dikata haram,judi,maksiat zina,arak takde la nak terpekik mcm babi ni!org melayu mmg sensitif bab babi!tp kenapa org melayu dan pemimpin UMNO tidak mengharamkan maksiat lain(mcm x de sensitiviti seorang islam plak)?ini bab utk org bukan Islam kenapa bab yg kena mengena dgn Islam kenapa tak ditangani betul2 oleh kerajaan UMNO.ko silap topik nak komen.aku cerita ttg gejala sosial.penyokong UMNO yg kurang akhlak!!kita berbincang lebih kepada Islam bukan kepada emosi melayu

  3. zulfahmi berkata:

    Salam saudara pengarang
    Tahniah lagi seklai la…Sebab dpt komen yg kurang bijak dari pembaca yg berideologi jumut…kemut..ntah ape2 ntah…Kite sama2 doakan semoga ALLAH memberi hidayah dan petunjuk kpd dia.
    Satu lagi..minta jasa baik saudara pengarang dpt buat satu rencana berkenaan pemerintahan Khulafah-ul-Rasyidin, Umar Al-Khattab..bile2 free le…kalau bole kaitakan dgn pemerintahan yg ada di Malaysia s’krg..pastikan pas tanda kertas..hehe..salam

  4. Une_musulmane berkata:

    syabas atas posting ini

  5. Zan_NaRa berkata:

    apa la gaduh2? jd cmni, sapa yang bodo?? Org Melayu gak.Aku bukan nak berpolitik tapi semua parti tak betul. terima lah hakikatnya dan yang sebenar-benar betul hanyalah Islam semata-mata dan bukannya Parti ISLAM Malaysia. Kalau betul, bagitau aku sebab kenapa tak dijalankan Hudud sebab dulu masa mengata beria2 sangat. Jangan kata Kerajaan Pusat x bagi buat. k, aku bekerja di Jabatan Agama Islam. k la, menyentuh bab hukum jenayah isalam dan sebagainya, tiap-tiap negeri ada Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah masing-masing dan anda boleh rujuk buku tersebut. Enakmen dipinda oleh tiap-tiap kerajaan negeri dan badan perundangan negeri. Macam penang, ada Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang (EKJSNPP) tahun 1996 dan dipinda juga EKJSNPP 2004 yang menambahkan lagi hukuman jenayah syariah. Macam Hadi Awang perintah Terengganu pun, dia ada juga buat sistem Kharaj. Pembaca sekalian, sapa pun x betul sebenarnya. Kalau Kerajaan PR di 5 Negeri ni nak pinda EKJN, suma boleh.. janji, nak seribu daya, x nak seribu dalih.. mana asas perjuangan yang dikatakan dulu tu?

  6. sedih berkata:

    SALAM persaudaraan untuk sume Muslim..

    Tahniah buat pengarang!!kerana telah memberi idea yang baik lagi bernas disamping kesederhaan emosi yang melambangkan islam yang sebenar…saya bersetuju sangat dengan pengarang.kerajaan patut mengambil berat soal2 yang berkaitan dengan agama ISLAM ni..sebaiknya dihentikan terus segala macam hiburan yang berupa maksiat dan melalaikan
    walaupun ianya di bawah tiket untuk beramal contohnya konsert amal..sedangkan amalan yang dilakukan itu menjurus kepada kekufuran danmaksiat..ini semua adalah tangungjawab kerajaan untuk mengubah segala sistem dan undang2.supaya undang2 itu lebih kepada islam..jika benar kerajaan mengiktiraf negara ini negara islam. silakan ubah kepada cara dan undang2 islam yang sebenar berlandaskan hukum syarak AL-QURAN dan AS-SUNNAH..tiadalah jalan hidup yang lebih baik dari cara hidup ISLAM..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s